Харта на клиента

Дата на публикуване: 27.03.2012 12:01
Х А Р Т А
ЗА ПРАВАТА НА ПОТРЕБИТЕЛЯ НА АДМИНИСТРАТИВНИ УСЛУГИ
НА ОБЩИНА КАРНОБАТ


Основната цел на хартата на клиента е да се подобри качеството на административното обслужване в България. Този документ не е закон или наредба, той не създава права или задължения. Неговото предназначение е да помогне на гражданите да се запознаят с функциите, които изпълнява Кмета на общината, видовете услуги, които се извършват от общинска администрация Карнобат, да им разясни накратко основните права, които различни закони им предоставят, без да претендира за изчерпателност, да ги насочи към пътя по който биха могли да защитят тези права, както и да заложи съвременни и по-високи стандарти в административното обслужване. За осъществяване на тези цели ние имаме нужда от Вашето съдействие и бихме оценили високо всяко изказано от Вас мнение, критика или препоръка.


КМЕТ НА ОБЩИНАТА И НЕГОВАТА АДМИНИСТРАЦИЯ

Кметът на общината е орган на местната изпълнителна власт в община Карнобат. Той ръководи цялата изпълнителна дейност на общината и от друга страна, той действа и в качеството на представител на държавната власт в общината. В тази си дейност Кмета на общината се подпомага от заместник кметове и общинска администрация.


КАКВО РАБОТИ КМЕТЪТ НА ОБЩИНАТА

Дейността на Кмета по реализиране на правомощията му най-общо може да бъде обособена в две групи. Първата е по изпълнение на решенията на Общинския съвет. Втората е по изпълнение на задачите, които са му възложени със закон или с актове на Министерския съвет.
1. Ръководи цялата изпълнителна дейност на общината;
2. Насочва и координира дейността на специализираните изпълнителни органи;
3. Назначава и освобождава общинската администрация, ръководителите на звената на издръжка от общинския бюджет;
4. Отговаря за опазване на обществения ред;
5. Организира изпълнението на общинския бюджет;
6. Организира изпълнението на дългосрочни програми, на решения на Общинския съвет и се отчита пред него за това;
7. Организира изпълнението на задачите, които произтичат от законите, от актовете на Президента на Републиката и на Министерския съвет.
8. Организира и провежда дейността по защита на населението при бедствия и аварии, възлага или разрешава изработването на устройствени планове и техните изменения за територията на общината или за части от нея;
9. Изпълнява функциите на длъжностно лице по гражданско състояние;
10. Представлява общината пред физически и юридически лица и пред съда;

Осъществяването на всички тези дейности е разпределено между Обща и Специализирана администрация, които се ръководят от ресорни заместник кметове и секретар на общината.


КМЕТ НА ОБЩИНА

ЗАМЕСТНИК КМЕТ     ЗАМЕСТНИК КМЕТ

СЕКРЕТАР НА ОБЩИНА

Обща администрация    Специализирана администрация

Вие имате право да отправяте искания, молби или жалби до Общинска администрация- Карнобат. Вариантите, в които можете да очаквате отговори от нас са следните:

1. Писмо, в което Ви уведомяваме за предприетите мерки за разрешаване на Вашия проблем. В горната част на писмото има отбелязан входящ номер, под който е постъпило Вашето искане, чрез този номер лесно и бързо в административния център могат да направят справка за движение на преписката Ви.
2. Писмо ,с което Ви уведомяваме, че исканата административна услуга или съдействие е извън правомощията на Кмета на общината. Със същото писмо ще бъдете уведомени, че жалбата Ви е препратена при възможност до компетентния да я разгледа орган. Това Ви спестява ангажимента да отправите повторно същото искане.
3. Може да получите съобщение, че исканият от Вас документ или удостоверение е изготвено, времето и мястото, в което можете да го получите. Не забравяйте винаги да носите със себе си документ за самоличност.
4. Най-често Кмета на общината изпълнява своите правомощия като издава заповед. Когато в заповедта се установяват факти с правно значение, създават се права и задължения или се засягат правни законни интереси на граждани или организации- те се наричат индивидуални административни актове. Изричните откази на Кмета на общината също са индивидуални административни актове. Именно тези актове подлежат най-често на обжалване, като реда и сроковете ще бъдат подробно разгледани по-долу.
5. Ако в предвидения в закона срок /от 3 дни до 1 месец, в зависимост от искането и обема информация, който трябва да се обработи/ не получите никакъв отговор от общинска администрация-Карнобат, попадате в хипотезата на т.н. “Мълчалив отказ”

Срокове за отговор и съобщаване
• веднага –при възможност;
• не по-късно от 3 работни дни- по искане за извършване на административна услуга, когато се оформят писмено;
• 7 дни – при произнасяне по искане за издаване на акта;
• 14 дни – при искане за достъп до обществена информация;
• до 1 месец –извършването на услугата налага установяването на факти и обстоятелства, изискващи проверка, събиране на сведения или проучвания;
•  специфични срокове, посочени изрично в специален закон;

Административният акт, съответно отказът да се издаде акт, се съобщава в 3- дневен срок от издаването му на всички заинтересовани граждани и организации. Съобщаването може да се извърши чрез устно уведомяване за съдържанието на акта, което се установява с подпис, или чрез отделно съобщение на посочения от Вас адрес или друг начин за обратна връзка. Когато адресът не е посочен, съобщението се поставя на информационното табло на Община Карнобат.

Обжалване на административните актове

Актовете издадени от Кмета на общината могат да бъдат обжалвани пред Окръжен съд по реда на ЗАНН и АПК. В съдържанието на всеки акт е посочено пред кой съд и в какъв срок той може да бъде обжалван. Обхватът на съдебното оспорване е ограничен- то е само относно съответствието на акта със закона. Има и заповеди на Кмета на общината, които не подлежат на обжалване- това са вътрешно служебните актове.

Как се обжалва един административен акт

1. В 14 дневен срок след съобщаването за изготвен административен акт или след изтичане на 14 дни след срока, в който е следвало да Ви се отговори можете да подадете писмена жалба до Бургаски Окръжен Съд /БОС/. Жалбата се подава чрез Кмета на общината , което означава, че можете да я подадете на същото място, на което сте подали и искането си.
2. В 3/три/ дневен срок Кмета на общината е длъжен да комплектова и изпрати до БОС Вашата жалба, цялата преписка, включително и оспорвания акт, като Ви уведоми за това.
3. След насрочване на делото БОС ще Ви уведоми чрез призовка за започване на производството.

ЗАКОН ЗА ДОСТЪП ДО ОБЩИСТВЕНАТА ИНФОРМАЦИЯ

Обществената информация е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България, която дава възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на администрацията.

Кой има право на достъп?
• Български граждани
• Чужденец или лице без гражданство
• Българско или чуждестранно юридическо лице

Достъпът до обществена информация се предоставя въз основа на писмено заявление или устно запитване. Заявлението се разглежда от общинска администрация във възможно най-кратък срок, но не по –късно от 14 дни . След този срок следва да бъдете уведомени писмено за решението за предоставяне на информация или отказ за достъп.

Кога може да Ви бъде отказан достъп?

1. Когато исканата от Вас информация е класифицирана информация, представляваща държавна или служебна тайна;
2. Когато е свързана с оперативната подготовка на актовете на Община Карнобат и няма самостоятелно звучене;
3. Когато засяга интересите на трето лице и няма негово изрично съгласие за предоставяне;
4. Когато до информацията Ви е бил разрешен достъп през предходните шест месеца;

Когато в Община Карнобат не се съхранява исканата от вас информация, ние препращаме вашето заявление до компетентния орган, ако имаме данни кой я съхранява. При липса на такава възможност Ви уведомяваме за невъзможността да ви бъде предоставена исканата информация. Решението на Кмета на община за предоставяне на достъп до обществена информация или за отказ за предоставяне на обществена информация се обжалва пред Върховен Административен Съд.

ЗАКОН ЗА ЗАЩИТА НА ЛИЧНИТЕ ДАННИ

Лични данни са всяка информация за физическо лице, която разкрива неговата физическа, психологическа, умствена, семейна, икономическа, културна или обществена идентичност. Община Карнобат е длъжна да се ангажира да предприеме необходимите технически и организационни мерки, за да защити Вашите лични данни и нерегламентирано използване. Вие имате право да отправите писмено заявление до Община Карнобат, с което можете да искате:
• потвърждение за съществуване на лични данни, отнасящи се до Вас;
• актуализиране или поправяне на данни;
• да се обоснове законосъобразността на обработване на личните Ви данни;
• да се забрани на Община Карнобат да предоставя изцяло или частично обработените Ви лични данни за търговска информация, реклама или пазарно проучване;
• да поискате да бъдете информирани, преди личните Ви данни да се разкрият за първи път;
Предоставяне на лични данни на трети лица се допуска когато:
• съответното лице изрично е дало съгласието си;
• източниците на данни са публични регистри или документи, съдържащи обществена информация;
• във връзка със защитата на живота и здравето на съответното физическо лице, както и когато неговото състояние не му позволява да даде съгласие или съществуват законни пречки за това;
• е необходимо на органите на съдебната и изпълнителната власт и за защита на конкуренцията и потребителите и това е установено със закон;
• са необходими за целите на научни изследвания или за статистически цели и данните са анонимни;
Срокът за вземане на решението по искане за достъп до личните данни е 14 дни, а когато искането е за достъп до лични данни на трети лица – 30 дни.


СТАНДАРТИ НА АДМИНИСТРАТИВНОТО ОБСЛУЖВАНЕ

Държавата и сектора на публичните услуги упражняват своята дейност стремейки се да осигурят на всички свои клиенти справедливо, безпристрастно и достъпно обслужване. Вие имате право на такова обслужване и Община Карнобат е готова да приеме серия от ангажименти и конкретни стъпки за осъществяването им, за да Ви служим по-добре.

1. По-лесен достъп до нашите услуги
• Община Карнобат започва работа в 9,00 часа и приключва работния си ден в 17,30 часа. От 12,30 до 13,00 има регламентирана почивка за всички служители. За Ваше удобство можете да уговорите предварително точния час на среща с нужния специалист.
• Кметът на Община Карнобат приема всеки вторник от 13,30 – 16,30 часа.
• На пропуска на нашата администрация ще бъдете насочени към най-подходящия специалист.
• В общината има информационно табло, на което е изложена най-важната и актуализирана информация, която би Ви била полезна.
• Поставени са указателни табели за местоположението на всеки отдел, на входа на всеки кабинет са изписани имената на служителя, който Ви обслужва.
• На Ваше разположение има паркинг, предприети са нужните мерки да направим нашата сграда достъпна за хора с увреждания.
2. Внимателно и любезно обслужване
• На видно място поставяме името на служителя, който ви обслужва.
• Нашите служители са ангажирани да ви изслушват с внимание, да ви дадат отговор във възможно най-кратки срокове, като отговорът ще бъде достъпен и лесноразбираем.
• Ние изискваме единствено документите, които са относими към работата по вашето досие.
• Ние ви обслужваме при условията на пълна конфиденциалност като гарантираме защитата на личните ви данни.
3. Достъпен отговор в предварително анонсираните срокове
• Отнасяме се с внимание към четливостта и яснотата на нашите формуляри и кореспонденция.
• В максимален срок до 1 месец ние предоставяме на Вашата кореспонденция точен отговор или съобщение какво налага забавяне, евентуално искане да представите допълнително документи, съобщение кога и на кой орган е било препратено Вашето искане, ако то не попада в правомощията на Кмета на Общината. За да се съкрати срока за отговор, Моля, поставяйте точно формулирани искания и по възможност предоставяйте оригинали на приложените документи, ако те се намират у вас.
• Готови сме за общуване с вас чрез множество начини – чрез лични срещи, по телефон, факс, по пощата, интернет, e_mail. Нужно е само да посочите по какъв начин желаете да се осъществи обратната връзка и не забравяйте да посочите електронен или пощенски адрес и телефон.
• На електронната ни страница сме посочили конкретен срок за изпълнение на всяка от административните услуги, осъществявани в нашата администрация и се ангажираме със спазването на тези срокове.
• В случай, че не сте доволни от качеството или срока на обслужване на някой от нашите служители имате право да подадете жалба да прекия му или ресорен ръководител. Гарантираме, че всяко такова оплакване, когато не е анонимно или недоказано, се разглежда по вътрешни правила на Община Карнобат.
• Имате възможност да се свържете с главен специалист “Административно обслужване” на тел: 2 83 00, който е на Ваше разположение относно всички актуални въпроси в община Карнобат.
4. Вслушваме се във вашето мнение
• Редовно Ви питаме за вашите очаквания и удовлетвореността ви относно качеството на административното обслужване. При напущане на Центъра за административно и информационно обслужване може да попълните анкета, като Ви предоставяме и възможност да вземете участие във формулирането на въпросите, които бихте искали да бъдат включени в нея.
• Ние отчитаме и огласяваме резултатите от действията за подобряване на обслужването.
В заключение искаме да Ви благодарим за съдействието в осъществяване на реформата в административното обслужване и да Ви призовем да изразявате гласно гражданската си позиция, за да намерим заедно верния път за една по-добре организирана и по-ефективна работа на Община Карнобат в полза на обществото.